Voeding- en leefstijladviezen in tijden van corona

Corona en voeding

Jammer genoeg is een lekker biertje op het terras wel het laatste waar we nu aan denken bij het horen van ‘corona’. De situatie is onwerkelijk en onzeker en het is logisch dat je je daardoor misschien machteloos, verward en onrustig voelt. Waar we gelukkig wél invloed op kunnen uitoefenen, is het onderhouden van onze weerstand. En niet door het kopen van veel te dure ‘immunity boosting’ supplementen, detox producten of kruidenmixen. Hele slimme marketing op het moment, maar allemaal misleidende onzin. Een sterke weerstand is namelijk iets wat je op lange termijn opbouwt en er bestaat geen snel wondermiddel. Laat je dus niet gek maken, geloof niet alles wat je buurvouw op Facebook zet en blijf bij de basis. Met deze tips kom je al heel ver!

  • Eet gezond

Eet gezond en gevarieerd en zorg dat je alle vitamines en mineralen voldoende binnenkrijgt. Sla dus veel groente, fruit, volkoren granen en gezonde eiwitbronnen (zoals kipfilet, vis, tofu of tempeh) in om de thuisquarantaine door te komen en probeer veel nieuwe, lekkere recepten uit! Want één voordeel: we hebben nu in ieder geval genoeg tijd om te koken en te bakken.

  • Beweeg dagelijks

Helaas, in de sportschool aan je summer body werken zit er de komende tijd even niet meer in (en je was net zo goed bezig…kuch). Maar dat is geen excuus om de hele dag op je kont te zitten; regelmatig bewegen is erg belangrijk voor een goede weerstand. Er zijn genoeg opties, dus wees creatief. Zoek bijvoorbeeld naar online workouts via youtube of Instagram. Veel sportscholen gooien workouts online zoals bijvoorbeeld The Trainers. Ga even naar buiten om te wandelen en doe je boodschappen lopend of met de fiets. Ook een optie: ren hard weg van mensen die je hun overprijsde ‘immunity boosters’ aan proberen te smeren. 

  • Voorkom veel stress

Veel stress kan bijdragen aan een minder sterk immuunsysteem, dus goed omgaan met stress is erg belangrijk. ‘HOE DAN?!’ hoor ik je denken, want in deze onzekere tijd zijn ontspannen en rust nemen misschien wel het laatste waar je mee bezig bent. Maar probeer toch uit te zoeken wat ontspanning voor jou betekent. Neem in ieder geval genoeg tijd voor jezelf, stel duidelijke grenzen en maak keuzes in waar je je energie aan besteedt. Jij komt op de eerste plaats! 

  • Slaap genoeg

Ook een goed slaappatroon is belangrijk voor een sterke weerstand, dus probeer ongeveer 8 uur per nacht te slapen en een vast ritme te hebben. Tijd om je Netflix marathon naar eerder op de avond te verplaatsen dus, want vlak voor je gaat slapen is het beter om niet te veel naar lichtgevende schermen te kijken. Lees liever een boek of luister naar een podcast.

Voor de duidelijkheid: goede voeding en een gezonde leefstijl gaan er niet voor zorgen dat je immuun wordt of niet besmet raakt. Wél kunnen ze eraan bijdragen dat je weerstand sterker wordt en je minder snel ziek wordt. Het beste wat je kunt doen om de kans op besmetting kleiner te maken, is het opvolgen van de RIVM-adviezen. Wanneer je al jaren leeft op frituursnacks, iedere week een paar keer doorhaalt en alleen van de bank afkomt om naar de koelkast te lopen zal het plotseling omgooien van je leefstijl natuurlijk niet meteen zorgen voor een sterke weerstand. Maar het is nooit te laat om ermee aan de slag te gaan en stappen te zetten!

Wil je wat hulp bij het werken naar een gezonde leefstijl? De diëtisten van FoodRebel staan voor je klaar. Via het formulier kun je je aanmelden voor een videoconsult.