PDS IBS FODMAP

Prikkelbare darm syndroom en het FODMAP dieet

Let’s talk about…darmproblemen. Natuurlijk niet het meest sexy onderwerp en waarschijnlijk praat je er niet graag over, maar veel mensen hebben er last van. Stel je voor: je bent op school, op je werk of uit met je vrienden en je buik is niet op z’n best. Er komen rommelige geluiden uit, je hebt last van pijnlijke krampen en je voelt je zo opgeblazen dat je je afvraagt of je niet spontaan zwanger bent geworden van een tweeling. Je zit niet lekker in je vel en hoopt dat de klachten overgaan, maar dan merk je dat je moet rennen. Als een Nederlander die het woord ‘gratis’ spot ren je naar de dichtstbijzijnde wc en ga je net op tijd zitten. Wat er daarna volgt wordt niemand blij van.

Wat is het prikkelbare darmsyndroom? 

Veel mensen met het prikkelbare darmsyndroom maken zulke situaties regelmatig mee. Prikkelbare darmsyndroom staat ook wel bekend als spastische darm, PDS of irritable bowel syndrome (IBS) en is de meest voorkomende oorzaak van darmklachten in Nederland. De oorzaken zijn (nog) niet duidelijk, maar voeding en leefstijl kunnen een grote rol spelen. De klachten kunnen in ieder geval enorm vervelend zijn. Mensen met het prikkelbare darmsyndroom hebben last van chronische buikklachten, zoals buikpijn, buikkrampen, een opgezette buik en winderigheid. Ook komen diarree en verstopping voor. Een opgeblazen gevoel is natuurlijk normaal wanneer je net bent losgegaan bij je favoriete sushirestaurant en met pijn en moeite door de laatste ronde bent gekomen, maar wanneer je regelmatig of vrijwel dagelijks last hebt van deze klachten is dat natuurlijk geen pretje. 

Het FODMAP dieet

Veel adviezen om de darmen gezond te houden gaan vooral over de dunne darm. Denk maar eens aan gezond eten, weinig stressen, genoeg bewegen en genoeg drinken (en niet alleen wijntjes op de vrijdagmiddagborrel). Er is meer: de dikke darm speelt ook een belangrijke rol. Wanneer bepaalde voedingsstoffen onverteerd terecht komen in de dikke darm, komen gassen vrij die voor klachten kunnen zorgen. Deze voedingsstoffen worden ook wel FODMAP’s genoemd en er zijn steeds meer aanwijzingen dat mensen met het prikkelbare darmsyndroom baat hebben bij het FODMAP-dieet. FODMAP’S zitten in veel verschillende voedingsmiddelen, zoals in bonen, knoflook, ui, zuivel en verschillende soorten kaas. Natuurlijk sta je niet te springen om je geliefde hummus, kaas of knoflooksaus uit het raam te gooien, maar wees gerust: het FODMAP dieet is tijdelijk en je kunt heel veel dingen nog wél eten. 

Wat kun je doen?

De klachten van het prikkelbare darmsyndroom verschillen per persoon. Er bestaat daarom geen algemeen dieetadvies voor mensen met het prikkelbare darmsyndroom. Wanneer je regelmatig last hebt van de genoemde klachten is het daarom verstandig om een diëtist te raadplegen. Samen kunnen jullie dan uitzoeken welke voedingsmiddelen en leefstijlfactoren een rol spelen bij het verminderen van de klachten. Denk je erover om het FODMAP-dieet te gaan volgen? Vooral dan is begeleiding van een diëtist belangrijk. Het FODMAP-dieet wordt door de meeste mensen namelijk als ingewikkeld en intensief ervaren. Een diëtist heeft veel kennis van het dieet en kan je goed ondersteunen. 

Heb je behoefte aan meer informatie over het prikkelbare darmsyndroom of begeleiding nodig bij het FODMAP-dieet? Neem dan contact op met FoodRebel en maak eventueel een afspraak met een van de diëtisten.