Mindful eten

Mindful diëtist

Mindful eten, wat is het? Of, wat is het in ieder geval niet. Misschien herken je het volgende. Het is een doordeweekse dag en je moet naar je werk. Na een lange snooze-sessie rol je 10 minuten voordat je de deur uit moet je bed uit. Terwijl je je haar doet trek je ondertussen je schoenen aan en vlieg je de deur uit. Shit, ontbijt vergeten. Je rent snel langs de eerste broodjeszaak die je tegenkomt, haalt een broodje en propt het naar binnen in de overvolle ochtendspits. Medereizigers kijken je chagrijnig aan omdat je de tram vult met de geur van je broodje tonijnsalade, maar je bent blij want je hebt het gered komt waarschijnlijk op tijd. Woohoo!

Wat is mindful eten?

Mindful eten draait simpelweg om bewuster eten en eten met meer aandacht. Misschien krijg je al kotsneigingen als je het woord ‘mindful’ leest en denk je meteen aan een zweverige yogasessie met wierook, een gong en veel blote voeten. Maar think again: mindful eten kan eraan bijdragen dat je beter aanvoelt wanneer je genoeg hebt gehad en kan daardoor het afvallen ondersteunen. Hartstikke handig dus. De beschreven situatie is een typisch voorbeeld waarbij de aandacht tijdens het eten ver te zoeken is. Soms is dat natuurlijk onvermijdelijk, maar toch is het goed om stil te staan bij de voordelen van bewuster eten. Weten hoe je met meer aandacht kunt eten op een nuchtere en praktische manier? Lees dan snel verder. 

Waarom is het beter om langzaam te kauwen?

Goed kauwen is erg belangrijk voor onze verzadiging. Pas 15 tot 20 minuten nadat je je eerste hap hebt genomen merkt je lichaam namelijk dat je verzadigd begint te raken. Wanneer je dus te snel kauwt is de kans groot dat je meer eet dan je nodig hebt. Probeer eens om langzamer te kauwen en te eten. Dit kan vreemd voelen als je gewend bent om snel te eten, maar kijk eens wat het met je doet. Leg je bestek eens neer na elke hap en kauw het eten goed kapot voordat je het doorslikt.

Wat afleiding tijdens het eten met je doet

Wanneer we eten zijn we daarnaast vaak ook nog bezig met van alles en nog wat. We ploffen op de bank, zetten de tv aan en werken een zak chips naar binnen terwijl we worden opgezogen in ons favoriete tv-programma. Huh, is die zak nu al leeg? Afleiding tijdens het eten zorgt ervoor dat onze hersenen de smaken minder goed verwerken en dat we meer eten. Haal afleidende invloeden eens weg, ga rustig aan tafel zitten tijdens maaltijden en houd je alleen bezig met het eten. Hoe voelt dat? 

Hoe komt het dat je soms trek krijgt na het eten?  

Een rommelende maag en een trillerig of slap gevoel wijzen op echte (maag)honger. Hoofdhonger of lekkere trek komt vaak opeens opzetten en wordt meestal veroorzaakt door prikkels uit de omgeving. Denk maar eens aan dat reclamespotje op tv. Voordat je de reclame zag had je geen behoefte aan eten, maar nu krijg je dat heerlijke ijs niet meer uit je hoofd. Besteed eens aandacht aan je lichaamssignalen: voelt je maag leeg of best vol? Heb je echt behoefte aan voedsel of heb je eigenlijk net nog gegeten? 

Aandachtig eten kan een hele uitdaging zijn in onze snelle maatschappij. Soms heb je simpelweg geen tijd en lukt het niet. Maar er zijn ook momenten waarop het wel kan. Nu je weet dat mindful eten ook geschikt is voor nuchtere mensen die niets moeten hebben van mediteren in de lotushouding kun je aan de slag! Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Maak dan een afspraak met de diëtisten van FoodRebel.